PARTICIPANTES EN CONFERENCIAS, MESAS REDONDAS Y ENCUENTRO

 

Aureli Caamaño

Doctor en química per la Universitat de Barcelona (UB) i graduat en Humanitats (UPF). Ha estat catedràtic de física i química de secundària, professor del CAP i del màster de formació del professorat de Física i Química de la UB. Ha donat conferències i participat en diversos programes de formació del professorat de ciències a Espanya i diversos països llatinoamericans. Autor de diversos llibres de text i projectes de física i de química, de diverses monografies de didàctica de les ciències i de més de 100 articles sobre l'ensenyament de les ciències i de la química. El seu últim llibre és "Ensenyar Química. De les substàncies a la reacció química ", del qual és coordinador i coautor. Recentment li ha estat concedit el Premi a la tasca educativa de la Reial Societat Espanyola de Química. Actualment codirigeix ​​les revistes Alambí i Educació Química EduQ i forma part de la junta de la Societat Catalana de Química, del Centre Didàctic de Ciències Experimentals del Col·legi de Llicenciats de Catalunya i de la Junta de l'AIA-CTS.

 

 

António Francisco Cachapuz

Professor titular de la Universitat d'Aveiro, jubilat. Maitrise en Chimie (França) i doctorat (Química Educació, Regne Unit). Doctor de postdocs i doctorats. Membre dels comitès científics de revistes / revistes de recerca en química en educació (Portugal, Brasil, Espanya, EUA ...) CV amb producció científica nacional i internacional; Taxador expert de la UE; Membre del Consell Nacional d'Educació / Portugal; membre de taules d’avaluació de la investigació nacional i internacional. Actualment és president de la Comissió d'Avaluació Exterior (A3ES) dels cursos d'Educació / Formació del Professorat de les universitats portugueses. Interès per l’art i la ciència per l’educació científica.

 

 

María Mercedes Callejas

Llicenciada en Biologia i Química, Magíster en Educació. Directora del Màster en Educació Ambiental de la U.D.C.A. Professora Universitària, orienta els seus treballs a la Recerca i la Formació de Professors Universitaris, l'Educació Ambiental per a la Sostenibilitat i l'Educació CTSA. Representa Colòmbia com a membre del Comitè Executiu de l'Associació Iberoamericana AIA-CTS. Conferenciant convidada en Congressos Nacionals i Internacionals. Autora d'articles i capítols de llibre en revistes nacionals i internacionals. Líder del Grup de Recerca Ciència, Tecnologia, Societat, Ambient CTSA. Investigadora del Projecte iberoamericà educació de les competències científica, tecnològica i pensament crític mitjançant l'ensenyament de temes de naturalesa de ciència i tecnologia (CYTPENCRI) EDU2015-64642-R.

 

 

Álvaro Chrispino

Llicenciat en Química, Doctor i Màster en Educació per la Universitat Federal de Rio de Janeiro. Membre de producció de recerca CNPq. Professor titular del PPCTE-Programa de postgrau en Ciència, Tecnologia i Educació, CEFET / RJ, Rio de Janeiro. Disposa de 14 llibres i articles en revistes especialitzades en l’àrea d’Educació, Ensenyament de la Química / Ciència i Polítiques Públiques. Va exercir diverses funcions públiques en l'àrea d'educació i docència. És redactor associat de la revista Educación Química (UNAM-Mèxic) i membre de consells assessors / editorials de revistes nacionals i internacionals en el camp de l’Educació i la Docència. Membre del Comitè de Direcció i coeditor del Butlletí AIA-CTS.

 

 

Avelino Corma

Doctor en Ciències Químiques per la Universitat de València, Professor d'Investigació, desenvolupa la seva tasca científica a l'Institut de Tecnologia Química ITQ (CSIC / UPV) del qual ha estat fundador i director durant molts anys. Ha publicat més de 1400 articles en revistes internacionals. Membre del Comitè d'Edició de les revistes més importants de la Química a nivell internacional. Autor de més de 200 patents, més de vint aplicades industrialment en processos comercials. Doctor Honoris Causa per 14 universitats de tot el món. Membre de l'Acadèmia Francesa de Ciències, de la Royal Society del Regne Unit, de la National Academy of Engineering (USA), de la Real Acadèmia d'Enginyeria d'Espanya, de la Real Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals d'Espanya, de l'Acadèmia Europea de Chemical Science Section, etc. Ha rebut nombrosos premis: Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica (2014); Gran Medalla Acadèmia de les Ciències Francesa (2011); Royal Society of Chemistry Centenary Prize (2010); A. V. Humboldt - J. C. Mutis Research Award (2009); Gabor A. Somorjai Award for Creative Research in Catalysis (2008); Karl-Ziegler-Lectureship Max Planck Society (2007); Medalla d'Or de la Reial Societat Espanyola de Química (2005); Noves Tecnologies Rei Jaume I (2000); etc. [Http://www.avelinocorma.es]

 

Miguel Delibes

Doctor en Ciències Biològiques per la Universitat Complutense de Madrid, professor d'investigació del Consell Superior d'Investigacions Científiques (CSIC). Des de 1988 fins 1996 ha estat director de l'Estació Biològica de Doñana. Membre de diverses organitzacions científiques i conservacionistes, espanyoles i internacionals, ha pertangut al grup d'especialistes en llúdrigues de la UICN. Actualment és membre del grup d'especialistes en fèlids. Fundador i actual president de la Societat Espanyola per a la Conservació i Estudi de Mamífers. Va ser assessor de la delegació espanyola a la Conferència de Rio de Janeiro (1992) sobre Biodiversitat. Autor de més d'un centenar d'articles científics, i de llibres sobre la distribució i conservació de la llúdriga, el linx i el trencalòs a Espanya. Ha escrit també nombroses obres de divulgació sobre temes relacionats amb la natura.

 

Anna Maria Geli

Llicenciada en Ciències Biològiques i Doctora en Filosofia i Lletres. Catedràtica de Didàctica de les Ciències Experimentals de la Universitat de Girona. Dirigeix ​​el Grup de Recerca en Educació Científica i Ambiental de la UdG. Ha coordinat el projecte Alfa de la Comissió Europea sobre l'Ambientalització Curricular dels Estudis Superiors i la Xarxa Temàtica d'Ambientalització Curricular dels Estudis Universitaris (Generalitat de Catalunya). Membre del Consell Assessor de la Xarxa Europea Copernicus Alliance, ha participat en diversos projectes de recerca internacionals de la UNESCO. Entre les seves publicacions destaca una col·lecció de llibres sobre Sostenibilització curricular i articles en diverses revistes internacionals. Ha estat Vicerectora de Política Acadèmica, Degana de la Facultat d'Educació i Psicologia, Directora del Departament de Didàctiques Específiques i rectora de la UdG. Ha presidit la Comissió Sectorial de Qualitat Ambiental, Desenvolupament Sostenible i Prevenció de riscos de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles i és membre del Consell Assessor pel Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya.

 

Beatriz Macedo

Professora i Doctora en Didàctica de les Ciències i de la Tecnologia. Investigadora en temes relacionats amb els aprenentatges i el desenvolupament curricular perquè el component científic sigui un integrant fonamental en la formació ciutadana per a un desenvolupament sostenible. Diverses vegades guardonada, posseeix les Palmes Acadèmiques del Govern Francès i la Medalla de l'Educació atorgat pel Govern de Cuba per la seva contribució a l'educació d'Amèrica Llatina i el Carib. Va ser especialista Internacional de la UNESCO (1995 - gener 2011): Consultora de l'OEI, UNICEF, UNESCO I PNUD. Formadora de FLACSO Argentina en temes de Dona / Ciència / Tecnologia / Ambient. Actualment Assessora Acadèmica del Consell de Formació en Educació-ANEP-URUGUAI i consultora de UNESCO-Montevideo, des d'on desenvolupament projectes d'investigació i innovació en relació a la formació d'educadors.

 

Neide Maria Michellan Kiouranis

Doctora en educació científica per la Universitat de l'Estat Paulista - UNESP / Bauru, Brasil, màster en ensenyament de la química per la Universitat de São Paulo - USP / SP. Llicenciat en Química - APC / SP i Llicenciat en Ciències - Universitat Estatal de Maringá, UEM / PR. Pràctiques postdoctorals / CAPES, Universitat Federal de Sergipe - UFS / SE i Universitat d'Aveiro - UA / Portugal. Actualment és professora associada a la Universitat Estatal de Maringá, departament de química, treballa en pràctiques tutelades i coordina projectes docents de recerca i ampliació en educació química. Participa en el Programa de Postgrau en Educació per a la Ciència i les Matemàtiques (Màster i Doctorat), treballant en les següents línies de recerca: L1 - CTS-A i Processos d’ensenyament i aprenentatge en educació científica contemporània. L2 - Formació del professorat.

 

 

Isabel P. Martins

Professora catedràtica, Departament d’Educació i Psicologia de la Universitat d’Aveiro, membre del Centre d’Investigació Didàctica i Tecnologia en Formadors. Fundador i president d’AIA-CTS, Associació Iberoamericana de CTS en Educació Científica. Coordinador de projectes de recerca, responsable del desenvolupament del currículum i els projectes de formació del professorat a Timor-Leste, expert convidat pel Ministeri d’Educació portuguès en l’àrea de formació i docència. Va ser vicerectora de la Universitat d'Aveiro. Guardonat amb el Premi Ciência Viva Montepio Educação 2017, premi nacional, per la seva trajectòria en investigació i formació en educació científica.

 

 

María Novo

Catedràtica Emèrita, titular de la Càtedra UNESCO d'Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible de la UNED. Escriptora i conferenciant, ha desenvolupat una àmplia tasca com a docent i investigadora en temes emergents (educació ambiental, sostenibilitat, nou paradigma, ecofeminisme, complexitat ...) que ha donat com a fruit nombroses publicacions científiques d'àmbit nacional i internacional. Ha publicat 28 llibres, entre els quals s'inclouen tractats i assajos, poesia i narrativa. Directora del Projecte ECOARTE per a la integració de ciència i art a les qüestions ambientals. Membre de la Junta Directiva del Capítol Espanyol del Club de Roma. Membre del Fòrum Transicions. Premi Internacional N'aitum per la seva activitat professional. Assessora Especial de l'Earth Charter Internacional.

 

 

José María Oliva

Llicenciat en Ciències Química amb el grau de doctor, exerceix com a Catedràtic d'Universitat de Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Cadis. Ha estat durant anys Professor d'Educació Secundària, i avui dia dedica la seva docència a la formació inicial de professors de ciències. Les seves línies actuals d'investigació es mouen en l'àmbit de la modelització en ciències, la naturalesa de la ciència i la formació del professorat. Entre les seves funcions destaquen la d'editor de Revista Eureka sobre Ensenyament i Divulgació de les Ciències, i la de coeditor del Butlletí de l'AIA-CTS. Compta amb publicacions en revistes de l'àrea com International Journal of Science Education, Journal of Chemical Education, Ensenyament de les Ciències, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Alambí, etc.

 

 

Fernanda Ostermann

Llicenciada en Física, Màster i Doctora en l'àrea de Magisteri de la Física per la Universitat Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS), a Porto Alegre, RS, Brasil. Per concurs públic, es va incorporar com a professora al Departament de Física de la UFRGS. Exerceix el càrrec de professora titular i és professora i assessora permanent del programa de postgrau en Educació Física. Sota la seva orientació, el 2014 i el 2018, dues tesis doctorals van rebre el màxim guardó atorgat al Brasil a les tesis de l’educació. President de l’Associació brasilera d’investigació en la docència de la física (2017-2019) i editor del Quadern brasiler d’ensenyament de la física. Investigador de nivell 1 del Consell Nacional de Desenvolupament Científic i Tecnològic.

 

Fátima Paixão

Llicenciada em Física pela Universidade de Coimbra; Mestre em Supervisão, Doutora em Didàctica i Agregada em Didàctica i Formação pela Universidade de Aveiro. Professora Coordenadora do Institut Politècnic de Castell Blanc. Membro do Centre de Investigação Didàctica i Tecnologia na Formació de Formadors dóna Universidade de Aveiro. Membro fundador i de órgãos sociais dóna Sociedade Ibero-americana CTS al'Educació em Ciências i dóna Sociedade Portuguesa de Educação em Ciências. Foi consultora do Ministério da Educação per a Programes Nacionais i integrou equipes portugueses per a EURYDICE. Perita dóna Agência de Evaluació i Acreditação do Ensino Politècnic (Educação) i dóna Inspeção-Geral de Educação i Ciência. Integra conselhos Assessors de Revistes científiques. Interesses de Investigação dirigits per a Didàctica, Història i Filosofia dóna Ciências, Perspetiva CTS i Contextos no-formeu d'educació científica.

 

María Josep Picó

Llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat CEU Cardenal Herrera i doctora en Comunicació per la Universitat de València. Màster en Gestió Ambiental i Premi Nacional de Periodisme Ambiental 2005 pel Ministeri de Medi Ambient. Actualment, compagina la seva feina com a periodista a la UCC + i del Servei de Comunicació i Publicacions de la Universitat Jaume I amb la docència universitària. Professora associada del Dep. De Ciències de la Comunicació i coordinadora de l'àrea de Periodisme Ambiental del màster de Comunicació Científica, Sanitària i Ambiental de la Universitat Pompeu Fabra. Es va especialitzar en medi ambient en la redacció de Llevant-El Mercantil Valenciano i va ser directora de la revista Nat, de divulgació de natura, de l'editorial Sàpiens Publicacions de Barcelona. Ha escrit diverses obres sobre el medi ambient i la seva problemàtica, així com contes infantils.

 

Mario Quintanilla Gatica

Llicenciat en Educació en Química i Biologia i Magister en Educació per la Universitat de Santiago de Xile. Ph. D. Science Education per la Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya). Professor Associat de la Facultat d'Educació de la Universitat Catòlica de Xile. Director del Laboratori de Recerca en Didàctica de les Ciències GRÈCIA-UC. Fundador i actual president de la Societat Xilena de Didàctica, Història i Filosofia de la Ciència. Assessor i consultor internacional de diversos projectes a Israel, Espanya, Anglaterra, Holanda i Llatinoamèrica; col·laborador de la UNESCO; i professor visitant de diverses universitats. Premi a l'Excel·lència en Investigació (PREI-2015) de la Universitat Catòlica de Xile. President de la Xarxa Llatinoamèrica d'Investigadors en Didàctica de les Ciències (REDLAD) que reuneix més d'un centenar d'investigadors de 27 universitats de 7 països (www.laboratoriogrecia.cl)

 

Jordi Solbes

Catedràtic d'Universitat de Didàctica de les Ciències Experimentals. Actualment director del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de València i coordinador de l'especialitat de Física i Química del Màster de professorat de secundària. Investiga en les relacions CTS, la història de les ciències en l'educació científica, didàctica de la física, pensament crític i qüestions soci-científiques, la formació del professorat de ciències i neurociències aplicades a l'educació científica, camps en els quals ha dirigit 18 tesis doctorals i publicat més de 130 articles. Ha estat IP de diversos projectes d'investigació.



Nidia Torres

Llicenciada en Biologia i Química per la universitat Pedagògica i Tecnològica de Colòmbia (UPTC). Magister en Docència de la química de la Universitat Pedagògica Nacional i Doctora en Didàctiques específiques Ciències Experimentals de la Universitat de València, Espanya. S'ha exercit com a docent de Ciències Naturals en educació bàsica. Actualment, treballa com a docent en el programa de Llicenciatura en Ciències Naturals i Educació Ambiental, Mestratge en Educació i Doctorat en Educació a la Universitat Pedagògica i Tecnològica de Colòmbia. Ha desenvolupat investigacions en dues línies bàsiques: Qüestions socio-científiques i pensament crític.

 

 

Ángel Vázquez

Doctor en Educació i llicenciat amb grau en Físiques i llicenciat en Químiques. Ha estat Catedràtic de batxillerat i és docent a la universitat (físiques, pedagogia i màster de formació del professorat). Va ser director de l'Institut d'Avaluació de Balears (Espanya) i serveix de fa més de tres dècades com a inspector d'educació en la Conselleria d'Educació de les Balears. Desenvolupa línies d'investigació sobre didàctica (avaluació, motivació i atribució causal) i didàctica de ciències (idees prèvies, actituds, ciència-tecnologia-societat, alfabetització científica, naturalesa de la ciència i pensament crític), dirigint i participant en més de dues desenes de projectes competitius i publicant centenars de llibres, capítols, articles, comunicacions i conferències. ACUA com a avaluador de projectes educatius per organismes de la Unió Europea i d'articles per a diverses revistes i congressos.

 

Rui Marques Vieira

Professor Auxiliar amb agregació a la Universitat d’Aveiro (www.ua.pt), a Portugal, on imparteix diferents unitats curriculars de Mestres de Mestres i Psicòlegs i cursos de formació de doctorat en Educació / Didàctica, especialment Ciències. . Ha participat en diversos estudis i investigacions internacionals i nacionals. Autor de diverses comunicacions, articles i ha publicat diversos llibres. Membre del Centre d'Investigació i Tecnologia Didàctiques en Formació de Formadors [CIDTFF] de la Universitat d'Aveiro (www.ua.pt/cidtff) on ha desenvolupat estudis de recerca a l'àrea de Formació del Professorat; desenvolupament de currículums, amb èmfasi en el pensament crític; i Didàctica de les Ciències en Educació Bàsica. Ha organitzat i és membre del comitè científic de diversos congressos internacionals i de diverses revistes científiques.

 

Amparo Vilches

Doctora en Química, Catedràtica d'Universitat Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de València (UV). Directora del Màster (2013-2015) i del Programa de Doctorat en Didàctiques Específiques de la UV (2013-2015 i 2016-2018). Camp principal de recerca centrat en les interaccions Ciència, Tecnologia, Societat i Ambient (CTSA) i en l'Educació per a la Sostenibilitat. Sobre aquests temes, ha presentat més de 130 Comunicacions en Congressos, ha dirigit 14 tesis doctorals i 30 Treballs de Tercer Cicle i fi de màster, ha publicat més de 90 llibres i capítols de llibre i més de 160 articles en revistes d'Educació i Didàctica de les Ciències [CV: http://www.uv.es/vilches/]

 

Organitza, patrocina, col·labora