PARTICIPANTES EN CONFERENCIAS, MESAS REDONDAS Y ENCUENTRO
Federico Buyolo
Llicenciat en Pedagogia, és Màster Universitari en Investigació i Innovació Educativa per la UNED i Expert Universitari en Indicadors i Estadístiques Educatives per a l'Organització d'Estats Iberoamericans i la UNED. Regidor de l'ajuntament d'Elx (Alacant), posseeix una àmplia experiència parlamentària (2011-2015), formant part activa en diferents comissions del Congrés dels Diputats, en particular, en la Comissió d'Educació i Esport, així com en la de Cooperació Internacional per al Desenvolupament. Va ser Director General de Cooperació i Solidaritat de la Generalitat Valenciana (2015- 2018) i, posteriorment, va ser nomenat Director General de l'Oficina Alt Comissionat per a l'Agenda 2030 en el Govern d'Espanya (2018-2020), per a desenvolupar una Estratègia Nacional i el Consell de Desenvolupament Sostenible i coordinar les actuacions necessàries per al compliment de l'Agenda i els Objectius de Desenvolupament Sostenible (ODS) de les Nacions Unides. En l'actualitat, és Director Adjunt del Gabinet de la Ministra d'Educació i Formació Professional del Govern d'Espanya.
Aureli Caamaño
António Francisco Cachapuz
Professor titular de la Universitat d'Aveiro, jubilat. Maitrise en Chimie (França) i doctorat (Química Educació, Regne Unit). Doctor de postdocs i doctorats. Membre dels comitès científics de revistes / revistes de recerca en química en educació (Portugal, Brasil, Espanya, EUA ...) CV amb producció científica nacional i internacional; Taxador expert de la UE; Membre del Consell Nacional d'Educació / Portugal; membre de taules d’avaluació de la investigació nacional i internacional. Actualment és president de la Comissió d'Avaluació Exterior (A3ES) dels cursos d'Educació / Formació del Professorat de les universitats portugueses. Interès per l’art i la ciència per l’educació científica.
María Mercedes Callejas
Llicenciada en Biologia i Química, Magíster en Educació. Directora del Màster en Educació Ambiental de la U.D.C.A. Professora Universitària, orienta els seus treballs a la Recerca i la Formació de Professors Universitaris, l'Educació Ambiental per a la Sostenibilitat i l'Educació CTSA. Representa Colòmbia com a membre del Comitè Executiu de l'Associació Iberoamericana AIA-CTS. Conferenciant convidada en Congressos Nacionals i Internacionals. Autora d'articles i capítols de llibre en revistes nacionals i internacionals. Líder del Grup de Recerca Ciència, Tecnologia, Societat, Ambient CTSA. Investigadora del Projecte iberoamericà educació de les competències científica, tecnològica i pensament crític mitjançant l'ensenyament de temes de naturalesa de ciència i tecnologia (CYTPENCRI) EDU2015-64642-R.
Álvaro Chrispino
Llicenciat en Química, Doctor i Màster en Educació per la Universitat Federal de Rio de Janeiro. Membre de producció de recerca CNPq. Professor titular del PPCTE-Programa de postgrau en Ciència, Tecnologia i Educació, CEFET / RJ, Rio de Janeiro. Disposa de 14 llibres i articles en revistes especialitzades en l’àrea d’Educació, Ensenyament de la Química / Ciència i Polítiques Públiques. Va exercir diverses funcions públiques en l'àrea d'educació i docència. És redactor associat de la revista Educación Química (UNAM-Mèxic) i membre de consells assessors / editorials de revistes nacionals i internacionals en el camp de l’Educació i la Docència. Membre del Comitè de Direcció i coeditor del Butlletí AIA-CTS.
Avelino Corma
Doctor en Ciències Químiques per la Universitat de València, Professor d'Investigació, desenvolupa la seva tasca científica a l'Institut de Tecnologia Química ITQ (CSIC / UPV) del qual ha estat fundador i director durant molts anys. Ha publicat més de 1400 articles en revistes internacionals. Membre del Comitè d'Edició de les revistes més importants de la Química a nivell internacional. Autor de més de 200 patents, més de vint aplicades industrialment en processos comercials. Doctor Honoris Causa per 14 universitats de tot el món. Membre de l'Acadèmia Francesa de Ciències, de la Royal Society del Regne Unit, de la National Academy of Engineering (USA), de la Real Acadèmia d'Enginyeria d'Espanya, de la Real Acadèmia de Ciències Exactes, Físiques i Naturals d'Espanya, de l'Acadèmia Europea de Chemical Science Section, etc. Ha rebut nombrosos premis: Príncep d'Astúries d'Investigació Científica i Tècnica (2014); Gran Medalla Acadèmia de les Ciències Francesa (2011); Royal Society of Chemistry Centenary Prize (2010); A. V. Humboldt - J. C. Mutis Research Award (2009); Gabor A. Somorjai Award for Creative Research in Catalysis (2008); Karl-Ziegler-Lectureship Max Planck Society (2007); Medalla d'Or de la Reial Societat Espanyola de Química (2005); Noves Tecnologies Rei Jaume I (2000); etc. [Http://www.avelinocorma.es]
Anna Maria Geli
Llicenciada en Ciències Biològiques i Doctora en Filosofia i Lletres. Catedràtica de Didàctica de les Ciències Experimentals de la Universitat de Girona. Dirigeix el Grup de Recerca en Educació Científica i Ambiental de la UdG. Ha coordinat el projecte Alfa de la Comissió Europea sobre l'Ambientalització Curricular dels Estudis Superiors i la Xarxa Temàtica d'Ambientalització Curricular dels Estudis Universitaris (Generalitat de Catalunya). Membre del Consell Assessor de la Xarxa Europea Copernicus Alliance, ha participat en diversos projectes de recerca internacionals de la UNESCO. Entre les seves publicacions destaca una col·lecció de llibres sobre Sostenibilització curricular i articles en diverses revistes internacionals. Ha estat Vicerectora de Política Acadèmica, Degana de la Facultat d'Educació i Psicologia, Directora del Departament de Didàctiques Específiques i rectora de la UdG. Ha presidit la Comissió Sectorial de Qualitat Ambiental, Desenvolupament Sostenible i Prevenció de riscos de la Conferència de Rectors de les Universitats Espanyoles i és membre del Consell Assessor pel Desenvolupament Sostenible de la Generalitat de Catalunya.
Beatriz Macedo
Professora i Doctora en Didàctica de les Ciències i de la Tecnologia. Investigadora en temes relacionats amb els aprenentatges i el desenvolupament curricular perquè el component científic sigui un integrant fonamental en la formació ciutadana per a un desenvolupament sostenible. Diverses vegades guardonada, posseeix les Palmes Acadèmiques del Govern Francès i la Medalla de l'Educació atorgat pel Govern de Cuba per la seva contribució a l'educació d'Amèrica Llatina i el Carib. Va ser especialista Internacional de la UNESCO (1995 - gener 2011): Consultora de l'OEI, UNICEF, UNESCO I PNUD. Formadora de FLACSO Argentina en temes de Dona / Ciència / Tecnologia / Ambient. Actualment Assessora Acadèmica del Consell de Formació en Educació-ANEP-URUGUAI i consultora de UNESCO-Montevideo, des d'on desenvolupament projectes d'investigació i innovació en relació a la formació d'educadors.
Neide Maria Michellan Kiouranis
Doctora en educació científica per la Universitat de l'Estat Paulista - UNESP / Bauru, Brasil, màster en ensenyament de la química per la Universitat de São Paulo - USP / SP. Llicenciat en Química - APC / SP i Llicenciat en Ciències - Universitat Estatal de Maringá, UEM / PR. Pràctiques postdoctorals / CAPES, Universitat Federal de Sergipe - UFS / SE i Universitat d'Aveiro - UA / Portugal. Actualment és professora associada a la Universitat Estatal de Maringá, departament de química, treballa en pràctiques tutelades i coordina projectes docents de recerca i ampliació en educació química. Participa en el Programa de Postgrau en Educació per a la Ciència i les Matemàtiques (Màster i Doctorat), treballant en les següents línies de recerca: L1 - CTS-A i Processos d’ensenyament i aprenentatge en educació científica contemporània. L2 - Formació del professorat.
Isabel P. Martins
Professora catedràtica, Departament d’Educació i Psicologia de la Universitat d’Aveiro, membre del Centre d’Investigació Didàctica i Tecnologia en Formadors. Fundador i president d’AIA-CTS, Associació Iberoamericana de CTS en Educació Científica. Coordinador de projectes de recerca, responsable del desenvolupament del currículum i els projectes de formació del professorat a Timor-Leste, expert convidat pel Ministeri d’Educació portuguès en l’àrea de formació i docència. Va ser vicerectora de la Universitat d'Aveiro. Guardonat amb el Premi Ciência Viva Montepio Educação 2017, premi nacional, per la seva trajectòria en investigació i formació en educació científica.
Federico Mayor Zaragoza
Doctor en Farmàcia per la Universitat Complutense de Madrid, Catedràtic de Bioquímica de la Facultat de Farmàcia de la Universitat de Granada i Rector d'aquesta institució (1968-1972). Cofundador en 1974 del Centre de Biologia Molecular Severo Ochoa, de la Universitat Autònoma de Madrid i del Consell Superior d'Investigacions Científiques. Ha exercit els càrrecs de Sotssecretari d'Educació i Ciència del Govern espanyol (1974-75), Diputat al Parlament Espanyol (1977-78), Conseller del President del Govern (1977-78), Ministre d'Educació i Ciència (1981-82) i Diputat al Parlament Europeu (1987). En 1978 va ocupar el càrrec de Director General Adjunt de la UNESCO i, en 1987, va ser elegit Director General d'aquesta Organització, sent reelegit en 1993 per a un segon mandat. En 1999, decideix no presentar-se a un tercer mandat i, al seu retorn a Espanya, crea la Fundació per a una Cultura de Pau, de la qual des de llavors és president. En 2005 va ser designat Co-President del Grup d'Alt Nivell per a l'Aliança de Civilitzacions, pel Secretari General de les Nacions Unides i president de “Initiative for Science in Europe” (ISE) al gener de 2007. A proposta del Govern espanyol es va crear en 2010 la Comissió Internacional contra la Pena de Mort, presidida pel Professor Major Zaragoza des de la seua fundació. A més de les seues nombroses publicacions científiques, ha publicat poemaris i diversos llibres d'assajos: Un mundo nuevo (1999), Los nudos gordianos (1999), Mañana siempre es tarde (1987), La nueva página (1994), Memoria del futuro (1994), La paix demain (1995), Science and Power (1995); UNESCO: un idéal en action (1996); La palabra y la espada (2002); La fuerza de la palabra (2005) y Un diálogo ibérico: en el marco europeo y mundial (2006); Enfermedades metabólicas (2006), Tiempo de acción (2008); Delito de silencio (2011); ¡Basta! una democracia diferente un orden mundial distinto (2012).
María Novo
Catedràtica Emèrita, titular de la Càtedra UNESCO d'Educació Ambiental i Desenvolupament Sostenible de la UNED. Escriptora i conferenciant, ha desenvolupat una àmplia tasca com a docent i investigadora en temes emergents (educació ambiental, sostenibilitat, nou paradigma, ecofeminisme, complexitat ...) que ha donat com a fruit nombroses publicacions científiques d'àmbit nacional i internacional. Ha publicat 28 llibres, entre els quals s'inclouen tractats i assajos, poesia i narrativa. Directora del Projecte ECOARTE per a la integració de ciència i art a les qüestions ambientals. Membre de la Junta Directiva del Capítol Espanyol del Club de Roma. Membre del Fòrum Transicions. Premi Internacional N'aitum per la seva activitat professional. Assessora Especial de l'Earth Charter Internacional.
José María Oliva
Llicenciat en Ciències Química amb el grau de doctor, exerceix com a Catedràtic d'Universitat de Didàctica de les Ciències Experimentals a la Universitat de Cadis. Ha estat durant anys Professor d'Educació Secundària, i avui dia dedica la seva docència a la formació inicial de professors de ciències. Les seves línies actuals d'investigació es mouen en l'àmbit de la modelització en ciències, la naturalesa de la ciència i la formació del professorat. Entre les seves funcions destaquen la d'editor de Revista Eureka sobre Ensenyament i Divulgació de les Ciències, i la de coeditor del Butlletí de l'AIA-CTS. Compta amb publicacions en revistes de l'àrea com International Journal of Science Education, Journal of Chemical Education, Ensenyament de les Ciències, Revista Brasileira de Pesquisa em Educação em Ciências, Alambí, etc.
Fernanda Ostermann
Llicenciada en Física, Màster i Doctora en l'àrea de Magisteri de la Física per la Universitat Federal de Rio Grande do Sul (UFRGS), a Porto Alegre, RS, Brasil. Per concurs públic, es va incorporar com a professora al Departament de Física de la UFRGS. Exerceix el càrrec de professora titular i és professora i assessora permanent del programa de postgrau en Educació Física. Sota la seva orientació, el 2014 i el 2018, dues tesis doctorals van rebre el màxim guardó atorgat al Brasil a les tesis de l’educació. President de l’Associació brasilera d’investigació en la docència de la física (2017-2019) i editor del Quadern brasiler d’ensenyament de la física. Investigador de nivell 1 del Consell Nacional de Desenvolupament Científic i Tecnològic.
Fátima Paixão
Llicenciada em Física pela Universidade de Coimbra; Mestre em Supervisão, Doutora em Didàctica i Agregada em Didàctica i Formação pela Universidade de Aveiro. Professora Coordenadora do Institut Politècnic de Castell Blanc. Membro do Centre de Investigação Didàctica i Tecnologia na Formació de Formadors dóna Universidade de Aveiro. Membro fundador i de órgãos sociais dóna Sociedade Ibero-americana CTS al'Educació em Ciências i dóna Sociedade Portuguesa de Educação em Ciências. Foi consultora do Ministério da Educação per a Programes Nacionais i integrou equipes portugueses per a EURYDICE. Perita dóna Agência de Evaluació i Acreditação do Ensino Politècnic (Educação) i dóna Inspeção-Geral de Educação i Ciência. Integra conselhos Assessors de Revistes científiques. Interesses de Investigação dirigits per a Didàctica, Història i Filosofia dóna Ciências, Perspetiva CTS i Contextos no-formeu d'educació científica.
María Josep Picó
Llicenciada en Ciències de la Informació per la Universitat CEU Cardenal Herrera i doctora en Comunicació per la Universitat de València. Màster en Gestió Ambiental i Premi Nacional de Periodisme Ambiental 2005 pel Ministeri de Medi Ambient. Actualment, compagina la seva feina com a periodista a la UCC + i del Servei de Comunicació i Publicacions de la Universitat Jaume I amb la docència universitària. Professora associada del Dep. De Ciències de la Comunicació i coordinadora de l'àrea de Periodisme Ambiental del màster de Comunicació Científica, Sanitària i Ambiental de la Universitat Pompeu Fabra. Es va especialitzar en medi ambient en la redacció de Llevant-El Mercantil Valenciano i va ser directora de la revista Nat, de divulgació de natura, de l'editorial Sàpiens Publicacions de Barcelona. Ha escrit diverses obres sobre el medi ambient i la seva problemàtica, així com contes infantils.
Mario Quintanilla Gatica
Llicenciat en Educació en Química i Biologia i Magister en Educació per la Universitat de Santiago de Xile. Ph. D. Science Education per la Universitat Autònoma de Barcelona (Espanya). Professor Associat de la Facultat d'Educació de la Universitat Catòlica de Xile. Director del Laboratori de Recerca en Didàctica de les Ciències GRÈCIA-UC. Fundador i actual president de la Societat Xilena de Didàctica, Història i Filosofia de la Ciència. Assessor i consultor internacional de diversos projectes a Israel, Espanya, Anglaterra, Holanda i Llatinoamèrica; col·laborador de la UNESCO; i professor visitant de diverses universitats. Premi a l'Excel·lència en Investigació (PREI-2015) de la Universitat Catòlica de Xile. President de la Xarxa Llatinoamèrica d'Investigadors en Didàctica de les Ciències (REDLAD) que reuneix més d'un centenar d'investigadors de 27 universitats de 7 països (www.laboratoriogrecia.cl)
Jordi Solbes
Catedràtic d'Universitat de Didàctica de les Ciències Experimentals. Actualment director del Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de València i coordinador de l'especialitat de Física i Química del Màster de professorat de secundària. Investiga en les relacions CTS, la història de les ciències en l'educació científica, didàctica de la física, pensament crític i qüestions soci-científiques, la formació del professorat de ciències i neurociències aplicades a l'educació científica, camps en els quals ha dirigit 18 tesis doctorals i publicat més de 130 articles. Ha estat IP de diversos projectes d'investigació.
Nidia Torres
Llicenciada en Biologia i Química per la universitat Pedagògica i Tecnològica de Colòmbia (UPTC). Magister en Docència de la química de la Universitat Pedagògica Nacional i Doctora en Didàctiques específiques Ciències Experimentals de la Universitat de València, Espanya. S'ha exercit com a docent de Ciències Naturals en educació bàsica. Actualment, treballa com a docent en el programa de Llicenciatura en Ciències Naturals i Educació Ambiental, Mestratge en Educació i Doctorat en Educació a la Universitat Pedagògica i Tecnològica de Colòmbia. Ha desenvolupat investigacions en dues línies bàsiques: Qüestions socio-científiques i pensament crític.
Ángel Vázquez
Doctor en Educació i llicenciat amb grau en Físiques i llicenciat en Químiques. Ha estat Catedràtic de batxillerat i és docent a la universitat (físiques, pedagogia i màster de formació del professorat). Va ser director de l'Institut d'Avaluació de Balears (Espanya) i serveix de fa més de tres dècades com a inspector d'educació en la Conselleria d'Educació de les Balears. Desenvolupa línies d'investigació sobre didàctica (avaluació, motivació i atribució causal) i didàctica de ciències (idees prèvies, actituds, ciència-tecnologia-societat, alfabetització científica, naturalesa de la ciència i pensament crític), dirigint i participant en més de dues desenes de projectes competitius i publicant centenars de llibres, capítols, articles, comunicacions i conferències. ACUA com a avaluador de projectes educatius per organismes de la Unió Europea i d'articles per a diverses revistes i congressos.
Rui Marques Vieira
Professor Auxiliar amb agregació a la Universitat d’Aveiro (www.ua.pt), a Portugal, on imparteix diferents unitats curriculars de Mestres de Mestres i Psicòlegs i cursos de formació de doctorat en Educació / Didàctica, especialment Ciències. . Ha participat en diversos estudis i investigacions internacionals i nacionals. Autor de diverses comunicacions, articles i ha publicat diversos llibres. Membre del Centre d'Investigació i Tecnologia Didàctiques en Formació de Formadors [CIDTFF] de la Universitat d'Aveiro (www.ua.pt/cidtff) on ha desenvolupat estudis de recerca a l'àrea de Formació del Professorat; desenvolupament de currículums, amb èmfasi en el pensament crític; i Didàctica de les Ciències en Educació Bàsica. Ha organitzat i és membre del comitè científic de diversos congressos internacionals i de diverses revistes científiques.
Amparo Vilches
Doctora en Química, Catedràtica d'Universitat Departament de Didàctica de les Ciències Experimentals i Socials de la Universitat de València (UV). Directora del Màster (2013-2015) i del Programa de Doctorat en Didàctiques Específiques de la UV (2013-2015 i 2016-2018). Camp principal de recerca centrat en les interaccions Ciència, Tecnologia, Societat i Ambient (CTSA) i en l'Educació per a la Sostenibilitat. Sobre aquests temes, ha presentat més de 130 Comunicacions en Congressos, ha dirigit 14 tesis doctorals i 30 Treballs de Tercer Cicle i fi de màster, ha publicat més de 90 llibres i capítols de llibre i més de 160 articles en revistes d'Educació i Didàctica de les Ciències [CV: http://www.uv.es/vilches/]